حنیفا ساداتحنیفا سادات، تا این لحظه: 6 سال و 2 ماه و 10 روز سن داره
داداش امیرحسینداداش امیرحسین، تا این لحظه: 8 سال و 11 ماه و 18 روز سن داره
شروع عشق مامانی و باباییشروع عشق مامانی و بابایی، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 21 روز سن داره

حنیفا ،ماه تابان ما

آزمایش غربالگری مرحله اول

1396/10/21 5:06
نویسنده : مامان شکیبا
5,261 بازدید
اشتراک گذاری

سلام عزیزکم

بعد از سونو غربالگری بلافاصله باید آزمایش غربالگری رو انجام بدیم اما چون من سونومو 5 شنبه داده بودم چاره ای نداشتم که آزمایشمو روز شنبه یعنی دقیقا همون روزی که بابا رضا میخواست بره مکه انجام بدمغمگیننیلوفر و سعید که از 4 شنبه هفته قبلش خونه ما بودن یه فرصت طلایی برای من و بابا مهدی بوجود اوردن و اونم اینکه بابا مهدیت بخاطر داشتن جلسه های پی در پی اون روز مستقیما بعد از خداحافظی با بابا رضا رفت سر کار و منم داداش امیرحسین که خواب بود رو سپردم به نیلوفر و بهمراه دایی و مان جون و بابا رضا رفتیم بسمت اتوبوسی که کاروان بابا رضا رو بسمت فرودگاه میبرد که تا طرفای ساعت 9 اتوبوس پر شد و با بابا رضا خداحافطی سوزناکی کردیم و از اون طرفم مان جونم مدام  از رفتن بابام گریه میکردگریهواقعا خیلی ترسیده بودم چون دو سال قبل از اعزام بابا رضا به مکه در منا خیلی از حجاج بخاطر بی نظمی دولت سعودی شهید شده بودن و سال بعدشم ایران هیچ کسی رو عازم حج نکرد و مطابق حساب کتابی که میکردیم بابا رضا سال 98اسمش برای حج در میومد اما چون متقاضیانی که اون سال حج به اسمشون در اومده بود از ترسشون انصراف داده بودن، با تماسی که سازمان حج با بابارضا گرفت خودمون به عمق فاجعه پی بردیمخطا واقعا موقع خداحافظی از بابا رضا ترسی تموم وجود هممونو گرفته بود که واقعا نمیتونستیم بهم بروز ندیم و تو مدت یک ماهی که بابام مکه بود مان جونم به اندازه یک سال پیر شدخطاخلاصه بعد از رفتن بابا رضا،مان جون منو برد آزمایشگاه نیلو و طفلکی با همون حال خرابش منو برگردوند خونمون که الحمدلله داداش امیرحسینت هنوز خواب بود و متوجه نبودن من نشده بودبوسبعد از دو روز نتیجه آزمایش رو بابا مهدی گرفت که الحمدلله همه چیز خوب و عالی بودبوس

حالا اون آزمایشا چی بود و به چه دردی میخورد رو برات از تو نت در میارم تا بیشتر در موردش بدونیبوس

آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری یکی از اقدامات تخصصی جهت تشخیص پیش از تولد اختلالات کروموزومی است که به وسیله آن می توان سلامت جنین را از نظر بیماری های کروموزومی به میزان قابل توجهی تضمین کرد.

احتمال داشتن جنین مبتلا به نقص کروموزومی در همه حاملگی ها وجود دارد . پایه و اساس این احتمال سن مادر است چرا که با افزایش سن مادر احتمال بروز اختلالات کروموزومی بیشتر میشود .

در سالهای گذشته مطالعات بسیاری پیرامون این موضوع انجام شده است تا با روشهای غیر تهاجمی بتوان احتمال ابتلای جنین به نقایص کروموزومی  را تعیین کرد . آزمایشات غربالگری قدم بزرگی در این راستا برداشته اند و تلاش شده است به صورت آزمایش های روتین بارداری به کار گرفته شود.

چه کسانی به آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری نیاز دارند؟

گاهی چنین تصور میشود که داشتن فرزند سالم و یا نداشتن سابقه بروز اختلالات کروموزومی در خاتواده تضمین کننده سلامت جنین است . در حالی که اختلالات کروموزومی میتوانند ناشی از جهش ها بوده و به طور تصادفی در هر فردی رخ دهند . لذا انجام آزمایشات غربالگری به همه خانم های باردار توصیه می شود .

چه زمانی برای آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری مراجعه کنیم؟

نکته بسیار مهم درباره آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری زمان انجام آن است. این نوع از غربالگری تنها یک بار و در هفته های ۱۱ الی ۱۴ بارداری قابل انجام است.

آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری چگونه انجام می شود؟

برای انجام آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری نیازی به ناشتا بودن نیست و شامل دو مرحله انجام سونوگرافی NT و NB و آزمایش خون مادر می شود که در زیر به تفضیل به تشریح هر یک می پردازیم.

روش انجام آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری

سونوگرافی NT:

سونوگرافی NT و NB در هفته ۱۱-۱۴ بارداری انجام می  شود. در این سونوگرافی معیارهایی تعریف شده است که عبارتند از:

CRL: اندازه طول جنین از فرق سر تا نشیمنگاه

قد جنین در سه ماهه اول

این اندازه در این زمان بهترین معیار سن حاملگی می باشد .

NT: ضخامت پشت گردن جنین

ان تی

این اندازه یکی از مارکرهای نقایص کروموزومی به ویژه سندروم داون ، تریزومی ۱۸، تریزومی ۱۳ و سندروم ترنر می باشد .

NB: تیغه استخوان بینی

تیغه استخوان بینی

در این زمان از بارداری روئیت و عدم روئیت تیغه استخوان بینی اهمیت دارد . در صورتی که دیده نشود نشانه ای است که به نفع سندروم داون می باشد .

آزمایش خون غربالگری سه ماهه اول:

آزمایش خون غربالگری سه ماهه اول

نمونه ای از خون مادر در بازه زمانی سونوی NT (معمولا بعد از انجام سونوگرافی ) گرفته شده و در آزمایشگاه تحت عنوان آزمایش دبل مارکرمیزان دو فاکتور PAAP-A و Free-BhcG در خون مادر سنجیده می شود .

سپس با بکارگیری نرم افزار های مخصوص از اطلاعات به دست آمده از آزمایش خون و سونوگرافی NT و NB در کنار سایر فاکتورها عددی استخراج میشود که معادل احتمال بروز اختلالات کروموزومی ( سندروم داون، تریزومی ۱۸ و ۱۳ ) در جنین است.

سن و وزن مادر، سابقه داشتن نوزاد مبتلا به سندرم داون، مصرف سیگار، استفاده از روش های کمک باروری به صورت IVF و دیابتی بودن مادر مشروط به مصرف انسولین معیارهایی هستند که در تعیین این احتمال نقش دارند.

تفسیر آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری:

اکنون این سوال مطرح میگردد که چه جوابی نرمال و چه جوابی غیر نرمال تلقی می شود؟

چه زمانی نتایج آزمایشات غربالگری نگران کننده اند ؟! منظور از جواب آزمایش غربالگری چیست؟

در ابتدا یادآوری میکنیم که هدف از انجام آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری جدا کردن جنین های پرخطر از نظر اختلالات کروموزومی از گروه کم خطر است. لذا بدیهی است که نتایج حاصله هیچگاه قطعی نمی باشند و تنها به منزله نیاز به بررسی بیشتر است.

در آزمایشات غربالگری ، احتمال بروز سندروم داون (تریزومی ۲۱) ، تریزومی ۱۸ و تریزومی ۱۳ تعیین میگردد . این احتمال به صورت عددی مطرح میشود که میتواند از تک رقمی تا ۵ رقمی باشد. به عنوان مثال زمانی که میگوییم ریسک خانمی ۸۰ می باشد بدین معنا است که از هر ۸۰ خانم بارداری که شرایط مشابه دارند تنها جنین یک نفر مبتلا به اختلالات کروموزومی است .

بدیهی است که هر چه این عدد کوچکتر باشد شانس احتمال ابتلای جنین بیشتر است و بالعکس هر چه بزرگتر باشد احتمال کاهش می یابد .

به طور کلی با توجه به عدد به دست آمده، نتیجه آزمایش غربالگری را میتوان این چنین تفسیر کرد.

محدوده پرخطر سندروم داون: ریسک ۲۵۰ به پایین

محدوده پرخطر تریزومی ۱۸ و ۱۳ : ریسک ۱۰۰ به پایین

محدوده متوسط الاخطر سندروم داون : ریسک ۲۵۰ الی ۱۰۰۰

محدوده کم خطر سندروم داون : ریسک ۱۰۰۰ با بالا

با توجه به اهمیت دوران بارداری پیشنهاد می شود آزمایش غربالگری بارداری را در مراکز تخصصی این حیطه انجام داده و به محض دریافت جواب به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)